WaterwegActueel
Editie Vlaardingen / Maassluis / Schiedam / Hoek van Holland

LIEFDESBETUIGINGEN IN STEDELIJK MUSEUM SCHIEDAM

SCHIEDAM- Sinds 9 jaar stuurt Gijs Assmann zijn geliefde elke dag per post een kaart of collage: een geknipte en geplakte afbeelding op A4-formaat die hij op de achterzijde beschrijft. Daarmee vertelt hij haar steeds opnieuw dat hij van haar houdt en waarom. Al die ruim duizend liefdesbetuigingen laat hij van 13 oktober tot en met 3 februari 2019 in chronologische volgorde zien in het Stedelijk Museum Schiedam. voor H. is een intiem en tegelijkertijd megalomaan project. Het heeft te maken met de tijd waarin veel mensen hun dagelijks leven delen via de sociale media.

Zijn liefdes-collages sluiten daar wel én niet bij aan. Assmanns kaarten zijn analoog, ambachtelijke gemaakt voor één persoon. Even snel er doorheen scrollen gaat niet. Tegelijkertijd deelt hij de collages nu met een groot publiek en kan iedereen meekijken wat zich in zijn hoofd afspeelt. Er valt veel te zien. Assmann knipte allerlei foto’s en plaatjes uit oude boeken, kranten en tijdschriften. Zijn oog viel bijvoorbeeld op een blote voet of rennende herdershond. Soms voegde hij wol, worstendraadjes, oude knopen en gedroogde bloemen toe.

Het dagelijks sturen van een kaart is meer dan alleen een liefdesbetuiging. De kunstenaar ziet het ook als een bezwering. Hij probeert er de angst mee te verdrijven ‘niet gezien te worden, onbeduidend te zijn of er niet meer toe te doen’. Het zit dicht op zijn huid. Op een dag zag hij bij H. een envelop liggen die niet was geopend. Dat irriteerde hem. ’Je moet eens weten hoe intens het is om elke dag een envelop te openen en de collages met tekst zorgvuldig te lezen en te begrijpen!’, verzuchtte zijn partner.

Assmann laat zich bij zijn collages inspireren door kunsthistorische, religieuze en erotische afbeeldingen. Denk aan het zelfportret van Rembrandt met een stuk van een selfie van de kunstenaar. Of denk aan het Hof van Eeden, waar de kunstenaar en zijn geliefde de plek van Adam en Eva innemen. Assmann haalt ook inspiratie uit het werk van de Japanse kunstenaar On Kawara, observaties van het dagelijks leven van Peter van Straaten en brieven van de Duitse romanticus Rainer Maria Rilke. Lees hier de prachtige motivatie van de kunstenaar.

Assmann gebruikt de collages ook om zijn ideeën te ordenen en dagelijkse gedachten (visueel) te noteren. Ze nemen dan ook de rol in die het schetsboek vroeger had. Om die reden zijn ze belangrijk voor zijn andere werk. Zijn tekeningen, sculpturen en installaties zijn opgenomen in verschillende collecties van particulieren en musea in binnen- en buitenland. In veel steden staat wel een beeld van hem, onder andere in Gouda, Den Haag en Apeldoorn.

Gijs Assmann (Roosendaal 1966) studeerde aan de Academie voor Kunst en Industrie in Enschede en de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam. Daarna werkte hij bij het Europees Keramisch Werkcentrum. In 1999 won hij de Jeanne Oosting Prijs voor aquaraleerkunst. Het Stedelijk Museum Schiedam kocht in 2018 op de kunstbeurs Art Rotterdam zijn sculptuur Golden Sink. In het verlengde daarvan exposeert hij nu zijn liefdes-collages.

FACEBOOK IS VERANDERD!

Berichten van media en bedrijven worden minder snel op uw Facebooktijdlijn getoond, tenzij u de ‘als eerste weergeven’ optie instelt. Dan blijven de berichten ten alle tijden te zien.

Maar natuurlijk kunt u de site van Webradio Torpedo ook rechtstreeks bezoeken: www.rijnmondnieuws.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *